Het Zwaanshalskwartier. Als je er doorheen loopt, valt het meteen op, geen ketens. Alleen maar unieke winkels met vintage meubels, (kinder)kleding, planten, unieke sneakers en horeca uit alle windstreken én honderden m² Kookwinkel etc. Kortom, fantastisch gebied, maar het Zwaanshalskwartier heeft wel een onduidelijke positionering. Aan ons de vraag om daarvoor een scherpe en onderscheidende positionering te formuleren die, heel belangrijk, breed gedragen wordt.
De eerste aanzet voor de positionering baseren we op wat er (online) te vinden over het gebied, wat vinden de stakeholders (ondernemers, gemeente, wijkraad, social enterprises) van het gebied en hebben zij nog dromen/ wensen? Verder hebben we de analyse van de leefstijlen van de omliggende wijken gedaan via de Leefstijlvinder™, die inzicht geeft in kansrijke doelgroepen voor het Zwaanshalskwartier.
Op basis van deze data hebben we workshops georganiseerd voor alle stakeholders. Deze enthousiaste groep heeft twee avonden hard gewerkt om tot een gedragen verhaal te komen. In workshop 1 keken we met de groep naar de kernkwaliteiten en merkwaarden. Ook deden we met hen een concurrentieanalyse om te kijken wat het onderscheidend vermogen van dit winkelgebied is.
Op basis van de output hebben wij een brandsheet gemaakt en een aanzet voor een creatief concept. Brandsheet en creatief concept hebben we verder uitgewerkt met de groep in workshop 2. Daarnaast hebben we ook met hen gesproken over hoe de nieuwe positionering en het creatief concept uitgedragen kan worden en wat hun individuele bijdrage hieraan kan zijn. Op basis van deze input is ook een uitvoeringsplan opgeleverd. De nieuwe look en feel is inmiddels zichtbaar op de website en de socials van het Zwaanshalskwartier.
Meer weten? Neem contact op met ons op via info@bureaubuhrs.nl.